Nyelvi képességek sztenderd mérése gyermekkorban: normatív trendek és atipikus fejlődési mintázatok a KOBAK – Komplex Beszélt Anyanyelvi Képességteszt tapasztalatai nyomán
A Komplex Beszélt Anyanyelvi Képességteszt (KOBAK) (Lukács & Kas, 2024) magyar nyelvterületen az első átfogó, sztenderdizált nyelvi vizsgálóeljárás, amely lehetővé teszi 3 és 13 éves kor közötti, tipikus és atipikus fejlődést mutató gyerekeknél a nyelvi képességprofil átfogó megismerését, az egyéni különbségek vizsgálatát, a nyelvi zavarok differenciáldiagnosztikáját. A KOBAK nemzetközi konszenzuson alapuló, a nyelvi diagnosztikai gyakorlatban bevett feladattípusokat és pszichometrikus struktúrát alkalmaz, emellett integrálja a magyar nyelv tipikus és atipikus elsajátításáról, a hazai pszicholingvisztikai kutatások alapján rendelkezésre álló tudományos eredményeket. Közel 500 fős, reprezentatívnak tekinthető minta alapján képzett statisztikai normákkal rendelkezik. Az előadás bemutatja a teszt feladattípusait, pszichometrikus struktúráját, a sztenderdizáció tapasztalatait a normatív életkori trendek, illetve a különböző atipikusan fejlődő gyerekcsoportok nyelvi profilja tekintetében.
Előadók

